Communicatie in het team

Goede communicatie en samenwerking in teams is van essentieel belang voor het bereiken van het gewenste resultaat. Ieder mens is uniek en juist die diversiteit tussen mensen is zo boeiend. Tegelijkertijd zorgen deze verschillen niet zelden voor communicatie- en samenwerkingsproblemen. Is hier wat aan te doen? Ja zeker!

Teams hebben regelmatig de neiging om meer van hetzelfde in huis te halen. Is dat handig? Heb je dan wel alle ingrediënten aan kwaliteiten en vaardigheden in je team om het gewenste resultaat zo efficiënt en doelgericht mogelijk te behalen? Natuurlijk wil je een prettige, opbouwende en stimulerende werksfeer.

Loopt jouw team op rolletjes of rommelen er wat verborgen of zichtbare frustraties? In beide gevallen biedt een coaching sessie een leuke, verhelderende en vooral resultaatgerichte manier om de teamdynamiek en de samenwerking te versterken. Je kunt kiezen voor een luchtige teambuildingsdag(deel) of voor een uitgebreider traject waarbij ik de non-verbale communicatie van alle teamleden analyseer zodat de samenwerking verbetert. Teamleden leren zichzelf en elkaar beter begrijpen.

Goede communicatie en samenwerking stimuleren in teams is maatwerk. Hierbij een impressie van twee opties: een kortdurende optie of een uitgebreide optie.

Optie 1: Workshop “Luisteren met je ogen’

Non-verbale communicatie

Er gebeurt van alles in ons gezicht. Allerlei onbewuste microbewegingen zoals het omhoog gaan van de wenkbrauwen of het knijpen van de onderste oogleden zijn te zien in ons gezicht. Wij hebben allemaal een herhalend patroon van microbewegingen in ons gezicht. Dit heet het Persoonlijk Non-verbaal Repertoire (PNR). Het PNR geeft inzicht in iemands kernkwaliteiten, gedrag onder stress en behoeften in de communicatie. Door goed te kijken kan je veel meer in het gezicht zien dan je denk.

Wil jij je communicatie verbeteren? Wil je dat er meer begrip komt voor jou en de ander?”

Tijdens deze workshop met veel beeldmateriaal leer je over de micro-signalen in het gezicht en de betekenis ervan voor de interactie en samenwerking. Je krijgt inzicht in de verschillende communicatiestijlen met het bijbehorende gedrag waardoor je elkaar beter leert begrijpen. Een inspirerende workshop waar theorie en praktijk elkaar afwisselen.

Resultaten:
  • Bewust worden van de verschillende communicatiestijlen met bijbehorend gedrag
  • Leren kijken naar de microbewegingen in het gezicht en wat ze betekenen
  • Wat zijn de verschillende behoeften in communicatie
  • Wat gebeurt er als je twee communicatiestijlen bij elkaar hebt? Wat voor gedrag hoort daar bij?
  • Wat voor gedrag onder stress hoort bij een specifieke communicatiestijl?

Een workshop waarbij je stil staat bij hoe de communicatie verloopt in het team met de nadruk op bewustwording en verbetering van de interactie en samenwerking.

De workshop duurt minimaal twee uur. Afhankelijk van de wensen kan het uitgebreid worden tot een dagdeel. Bij een dagdeel is het uitermate geschikt voor teambuilding. Bij de versie van twee uur ligt de nadruk op bewustwording.

Optie 2: Teambuilding uitgebreid

Je werkt al jaren met elkaar samen en je weet hoe belangrijk het is om de onderlinge sfeer vast te houden. Om een topprestatie te leveren is efficiënt en gemotiveerd samenwerken als team van vitaal belang. Iedereen heeft de goede intentie, maar dit wordt niet altijd goed geïnterpreteerd. Elk teamlid is anders en kijkt met eigen filter naar de wereld om zich heen. Begrijpen dat collega’s anders in elkaar zitten en daar slim mee omgaan is cruciaal voor een effectieve samenwerking. Taking Action helpt de verschillende capaciteiten in kaart te brengen, doelen vast te stellen en de onderlinge communicatie te verbeteren. Daarbij kijken we: wat is het gezamenlijke doel, wat heeft iedereen van elkaar nodig en hoe kun je elkaar versterken om tot een goed resultaat te komen?

Om dit te bereiken worden de volgende stappen gezet:

  • Er vindt een intake plaats om helder te krijgen wat de resultaatgebieden zijn van het team.
  • Er wordt van alle teamleden een non-verbale video-analyse afgenomen. Dit duurt per persoon ongeveer 10 minuten.
  • Een aantal werkdagen later vindt de terugkoppeling plaats. In de ochtend vindt de interactieve uitleg plaats met veel beeldmateriaal. In de middag vindt de terugkoppeling van de analyses plaats en wordt gekeken hoe de onderlinge communicatie is te verbeteren. Nota Bene: alle video-opnames worden dezelfde dag nog verwijderd.
Resultaten:
  • Bewust worden van de verschillende communicatiestijlen met bijbehorend gedrag
  • Leren kijken naar de microbewegingen in het gezicht en wat ze betekenen
  • Wat zijn de verschillende behoeften in communicatie
  • Wat gebeurt er als je twee communicatiestijlen bij elkaar hebt? Wat voor gedrag hoort daar bij?
  • Wat voor gedrag onder stress hoort bij een specifieke communicatiestijl?
  • Ieder teamlid krijgt samengevat wat haar/zijn kernkwaliteiten zijn, wat zijn/haar gedrag onder stress is en wat zijn/haar behoeften in communicatie zijn.
  • Waar zitten de risico’s in het team?
  • Verbeteren van de onderlinge communicatie.

Zeker bij optie 2 gaat het om maatwerk.

Neem contact op voor een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek voor het bespreken van de mogelijkheden.